Kiusamine ja vägivaldne käitumine koolis ei ole alati samade tehnikatega hallatavad. Mis neid eristab ja kuidas emma-kumma puhul sekkuda, selgitavad Kiusamisvaba Kooli sisujuht Kristiina Treial ning Verge koolitaja ja kliiniline psühholoog Airiin Demir.
Kiusamine on laialt levinud probleem. Viimatise PISA õpilaste rahulolu-uuringu kohaselt on Eestis kiusamise ohver iga viies 15-aastane õpilane. Vägivalla statistikaga on lood keerulisemad. Agressiivse käitumise asjatundja ja eeskätt erialastest pikaaegsetest kogemustest õppinud Airiin Demiri sõnul dokumenteeritakse koolides ennekõike vaid tõsised juhtumid.
Kõik koolid puutuvad kiusamise ja agressiivse käitumisega suuremal või väiksemal määral kokku. Vägivalda – löömist, tõukamist, kehakeelega ähvardamist – on enamasti kergem märgata kui kiusamist.
Demir lisab, et kõige rohkem esineb agressiivset ja vägivaldset käitumist esimeses ja teises kooliastmes, kuna õpilastel jääb sõnadest tunnete väljendamiseks puudu. Mida vanemaks saab laps, seda rohkem puudutab agressiivne käitumine traumataustaga noori.
Mis on kiusamise ja agressiooni vahe?
Kiusamisvaba Kooli sisujuhi Kristiina Treiali sõnul on kiusamine see, kui üks inimene paneb teist inimest meelega ja korduvalt halvasti tundma. Kannatajal on end seejuures raske kaitsta, sest kiusaja on tugevam, populaarsem või vanem.
«Kiusamise korral on tavaline osapoolte ebavõrdsus. Seda võib põhjustada igasugune normist kõrvalekalle, kas siis kellegi väiksem kasv, kogukam keha või muul moel teistest erinevad tunnused,» selgitas Treial ja lisas, et kiusamine on grupisuhe. See tähendab, et igal lapsel klassis on selles oma roll.
Kiusamine võib olla nii nähtav (füüsiline või sõnaline) kui varjatud (tõrjumine, kuulujuttude levitamine, küberkiusamine). Sõltumata sellest, mil moel kahju tekitatakse, võib kiusamine põhjustada tõsiseid lühi- ja pikaajalisi tagajärgi. Esmane märk on sageli muutus kiusatava õpilase meeleolus või käitumises ning õppeedukuse langus.