Lennusaatjate vormil on naisterõivaste ajaloos ainulaadne koht. Pea sada aastat on lennuki pardal tegutsenud daamid olnud lennufirmadele kui kahel jalal kõndiv reklaam ning peegeldanud ajastu moodi. Need kaks punkti on andnud alust luua ainulaadne rõivatüüp, mis on tunginud sügavale popkultuuri ja pakkunud moeloojatele loomingulisi väljakutseid.
Lennusaatja rolli kui sellise alguseks võib pidada 1912. aastat, mil sellele ametipostile asus Saksamaal Heinrich Kubis. Meeste vormiriietuse ajalugu on aga kaunis igav: tegu on alati ülikonnaga, mis vahel teist värvi kui must. Esimeseks naislennusaatjaks peetakse ameeriklast Ellen Churchi. San Franciscos elanud Church oli piloot, kuid ükski lennufirma teda soo tõttu tööle ei tahtnud.
Näitus Helsingis
Finnairi lennusaatjate vormiriietuse näitust saab näha Helsingi lennujaamas 1. juunist kuni 30. novembrini.
Churchil oli aga taskus ka meditsiiniõe diplom ning südi naine läks ja veenis ära Boeing Air Transporti (hiljem United Airlines) juhid, et nad palkaksid ta salongi reisijaid rahustama. Nii hakatigi kommertslendudel kaasama õdesid ning kolmekümnendate riietust iseloomustabki tolleaegse meditsiiniõe vorm.
Meditsiinilisest vormist hakati kaugenema 1939. aastal, kui United Airlines andis lennusaatjatele kanda naiselikke võlusid rõhutavad vormid. Lennufirmad jõudsid järeldusele, et salongis askeldavad naised peaksid klientidele silmailu pakkuma, ning lennusaatja ametile rakendusid karmid nõuded: pidi olema vallaline, peenike, mitte väga pikk, kindlasti alla 30 aasta vana ja prillideta.
Teise maailmasõja saabudes tuli kõigil püksirihma koomale tõmmata ja see mõjutas ka rõivatööstust. Tekstiilipuuduses heideti lehvivad seelikud ja üleliigsed lisandid kõrvale ja vormid muutusid liibuvaks ning stiil militaarseks. Sõja lõppedes algas aga kommertslendude kuldajastu, mida vedas legendaarne Pan American Airways.
Lennusaatjad kui kuulsused
Gurmeeõhtusöögid ja pilvedes klimberdavad pianistid olid loomulik osa lennukogemusest ning ega saatjad saanud alla jääda. Viiekümnendatel said lennusaatjatest omamoodi kuulsused, keda – nagu ka näitlejaid ja lauljaid – hakkasid riietama tuntud moemajad: Pucci, Balenciaga, Dior ja teised. Ka tänapäeval on suurte lennufirmade vormiriietuse taga mõni tuntud moemaja. Militaarsusest loobuti, lisandusid aksessuaarid ja värvivalik muutus rõõmsamaks.
Järgmist kaht kümnendit iseloomustavad hipiliikumine, disko ja eksperimentaalsed katsetused. Kõrge kontsaga saapad ja miniseelikud tõrjusid kõrvale range seeliku-pintsaku kombinatsiooni. Kodusematest näidetest saab esile tuua Finnairi vormid.
Näiteks 1969. aastal, kui toimus lennufirma esimene lend USAsse, kandsid lennusaatjad esimesest Kuule maandumisest inspireeritud vormi, mille disainis Kari Lepistö. Astronautlik hõbedane särk oli silmatorkav, kuid ebapraktiline: veeplekid paistsid hästi silma, seda tuli keemiliselt pesta ja värvi tuhmudes muutus särk läbipaistvaks.
1975. aasta alguses võeti kasutusele Marimekko beež vorm, mille disainisid Marke Jalkanen ja Harriet Gripenwald. Vormiriietus koosnes pintsakust, volditud seelikust ja Pertti Palmrothi kujundatud kingadest.
Kaheksakümnendate märksõnaks on selleaegne ülimenukas seebikas «Dünastia»: suured polsterdatud õlad ja pliiatsseelikud, tihti sekka kontrastsed värvikooslused. Ka Finnairi lennusaatjatel lubati siis värve omavahel segada, kuid enamik jäi siiski ühe tooni juurde.
Rõhk praktilisusel
Sugudevaheline lõhe hakkas kahanema ning üha enam naisi asus lennundusse tööle – mitte ainult lennusaatjana. Glamuur jäi üha rohkem tagaplaanile ja rõhku pandi praktilisusele. Ka püksid ilmusid esimest korda naislennusaatjate garderoobi. Puhvis õlad kadusid, kuid kaheksakümnendatel välja kujunenud vormiriietus elab senini ja lennumood on tammunud enam-vähem paigal.
Julge sammu on astunud Richard Bransoni Virgin Air. Vivienne Westwoodi 2014. aastal disainitud kostüümid on küll nii-öelda traditsioonilised, kuid lennufirma 2022. aastal jõustunud poliitika rõhutab sooneutraalsust ehk kõik võivad soost olenemata kanda täpselt seda, mida tahavad.
Sellisele liberaalsusele pakub kontrasti Emirates, mille naissoost lennusaatjatel on kohustus alati kanda mütsi, millelt valge sall alla langeb, ning huulepulkki tuleb valida ettevõtte heaks kiidetud toonide seast, lisaks tuleb alati teha seitse kohustuslikku meigiliigutust.