ISETEHTUD Noored meisterdasid endale matkabussi: «Bussis elamine toob meid päriselu juurde tagasi»

Kelly ja Kris on oma elustiili suurimad fännid. Foto: Erakogu
Mona Lii Konnapere
, reporter-toimetaja
Copy

«See on kõige parem hetk, kui oleme terve päeva matkanud ja megaväsinud, aga saame minna bussi, mida nimetame enda koduks. Olime reisil olles liiga tihti üllatunud, et meil on kodu igal pool olemas. Meil on hotell, restoran ja transport kõik ühes kohas,» ütlevad 27-aastased Kelly Vainlo ja Kristofer Kallas, kes ehitasid ilma igasuguste eelteadmisteta endale matkabussi.

Elurõõmus ja seiklushimuline paar kirjeldavad end kui inimesi, kes lähevad hea meelega elu vooluga kaasa ja nende jutus kõlab korduvalt lause «kuidagi ikka saab». Kui Kristofer (kes kasutab hüüdnime Kris) töötas pikalt ühe koha peal ja tundis, et hakkab vaikselt läbi põlema, siis Kelly sõnul on tema jaoks olnud töö hoopis teise tähendusega. «Ma ei ole kunagi olnud karjääri-inimene. Ma võin täiesti suvalisi töid teha, selleks, et saaksin ennast vabalt tunda ja oleks piisavalt aega, et oma vaimse ja füüsilise tervise eest hoolitseda. Mul ei ole hetkel suuri kohustusi nagu lapsi või kodulaenu, seega ma saan sellist elu endale lubada,» ütleb Kelly.

Ootamatu matkabuss

Paar tunnistab, et kuigi neile meeldib väga uusi kohti avastada, siis matkabussiga reisimisest pole nad kumbki kunagi unistanud. Mõte ehitada täiesti enda buss, arenes hoopis paari suurest soovist kokku kolida ja oma pesa luua. «Minu soov oli ehitada väike maja, 20 ruutmeetri suurune pisike kodu, mille jaoks oleks meil ka koht täitsa olemas olnud,» jagab Kelly.

Eelmisel kevadel, kui paar oli vaid aasta aega koos olnud, võttis nende koduehituse plaan aga täiesti uue pöörde. «Idee bussi ehitada tuli väga järsku ja ootamatult. Nägime ühe matkabussi kuulutust ja käisime seda ka Tartus vaatamas, aga arvasime, et see pole ikka päris õige. Õnneks ei läinud kaua aega, kui me leidsime päris enda bussi ja minu isa käis seda Leedust ostmas,» meenutab Kelly.

Leedust toodud 15-aastasel bussil olid mõned tehnilised probleemid ja natuke roostet, kuid see paari ei heidutanud, sest nad tahtsid väikest ja kitsast bussi, millega oleks lihtne sõita ja mille eest ei peaks ka väga palju raha välja käima. Paar jagab ka julgelt, et esialgne bussi kest läks neile maksma 4500 eurot. Kelly aga tunnistab, et tagasihoidliku bussi ostmine tähendas seda, et nad pidid ehitamisega meeletult palju vaeva nägema. Olukorda ei teinud paremaks ka see, et paari polnud enne seda projekti suuri ehituskogemusi.

Buss enne sisetööde algust.
Buss enne sisetööde algust. Foto: Erakogu

«Esmalt me plaanisime kaks-kolm kuud, enne kui üldse midagi ehitama hakkasime. Uurisime, et mida teha ja kuhu miski käib. Pärast seda hakkasime vaikselt mõtteid paberile kirja panema, et mida me üldse sinna bussi ehitada tahame. Ehitusega hakkasime peale alles suvel,» selgitab Kris.

Palju nuputamist

Paar sõnab nagu ühest suust: «aitäh Google ja Youtube!», sest nad tunnistavad, et ilma internetis olevate õpetuslike videote ja juhisteta poleks nad osanud suurt tööd ette võtta. «Alguses tegime kõike väga hea meelega, aga palju oli neid hetki, kus me mõtlesime, et kas me ikka tahame seda teha. Tundus, et selle projektiga on nii palju lõputut tööd,» ütleb Kelly. «Ma arvan, et maja on palju kergem ehitada kui bussi, sest bussis on kõik seinad kumerustega, ikka tuleb üheksa korda mõõta ja üks kord lõigata,» lisab Kris.

Vaatamata kogemuse puudumisele ei kartnud noored käsi külge panna.
Vaatamata kogemuse puudumisele ei kartnud noored käsi külge panna. Foto: Erakogu

Terve suve ja ka pisut sügisesse veninud ehitustööd nõudsid paarilt palju, sest vaja oli maha lõhkuda esialgsed bussi siseseinad ja need täiesti ise üles ehitada. Lisaks oli vaja planeerida kogu sisemus, masin soojustada, teha elektritöid ja luua sõidukist hubane kodu. Kelly tunnustab ka kaaslase osavat tööd: «Kris tegi täiesti üksi elektritöid ja ta polnud kunagi varem sellega tegelenud. Ta oli sellega nii tubli, sest see on väga täpne töö, millega ei tohi eksida.»

Entusiastlikud noored tahtsid luua mõnusat kodu, kuid samas üritasid seda võimalikult odavate ja leidlike lahendustega saavutada. Kelly sõnul otsisid nad palju mööblitükke ja materjale Facebook Marketplace keskkonnast, taaskasutuspoodidest või sõprade käest. «Me kumbki pole väga nõudlikud inimesed ja hindame minimalismi, seega ei hakanud me väga kõrgtehnoloogilist bussi planeerima,» selgitab Kelly. Tagasihoidlik lähenemine tuli paarile kasuks, sest bussi ehituse peale kulus neil lõpuks vaid umbes 7300-8000 eurot, mis teeb bussi täishinnaks umbes 12 000 eurot.

Kelly tunnistab, et nad oleksid pidanud oma töögraafikut rohkem ette planeerima. «Plaanisime, et suve lõpus saame töödega valmis, aga me ei tajunud selle töö mahukust. Me võtsime alguses ikka väga rahulikult. Kuna meil oli eesmärk, et 15. novembriks peame olema Šveitsis, siis terve septembri ja oktoobri ehitasime me väga kiire tempoga põhimõtteliselt iga päev.»

Valmis matkabuss.
Valmis matkabuss. Foto: Erakogu

Kelly ja Kris soovisid ehitada justkui kodubussi, kus nad saaksid aastaringselt elada ja seetõttu pidid nad palju aega kulutama ka bussi ilmastikukindlaks muutmisele. «Elektrit annavad meile päikesepaneelid ja sees on meil diiselpuhur mis teeb ruumi mõnusalt soojaks,» selgitab Kris. «Käisime talvel reisimas nii, et olime ühe öö bussis ja ausalt öeldes oli natuke ebamugav, sest hommikul oli õues umbes viis kraadi. Siis panime puhuri käima ja meil oli juba 10 minutiga bussis umbes 22 kraadi sooja. See on bussi hea pool, et väike ruum soojeneb kiiresti üles,» sõnab Kelly.

Arendav reisimine

Kui paar oma ratastel kodu eelmise aasta novembri alguses valmis sai, võtsid nad suuna Šveitsi poole, kuhu nad terveks talvehooajaks mägedesse instruktoritena tööle läksid. Enne seda otsustasid nad mitmes riigis peatuda ja kohalikku elu nautida. «Meil oli plaan külastada Sloveeniat, Horvaatiat, Itaaliat ja siis minna Šveitsi tööle. Horvaatiasse läksime me lihtsalt sellepärast, et enne talve veel sooja saada. Sloveenias käisime matkamas ja ronisime mägedes ning Itaalias käisime ühel Kelly tuttaval külas. Esimene reis oli meil lühike, vaid kaks nädalat,» jagab Kris.

Kelly ja Kris.
Kelly ja Kris. Foto: Erakogu

Kelly tunnistab, et enne reisi oli tal matkaautoga reisimisest oma illusioon. «Mida ma rohkem lootsin ja ette kujutasin, oli see, et bussiga reisides saame uute inimestega tuttavaks. Arvasin, et saame teiste matkaautodega reisivate inimestega kuskil rannas lõket teha ja tunda kogukonnatunnet. Seda siiski ei juhtunud. Paratamatult polnud me vist piisavalt kaua ühe koha peal, et sõprussuhteid luua, seega me olime väga palju kahekesi,» jagab ta.

Paar on väga õnnelik, et bussiga polnud reisides suuri probleeme. «Meil olid bussiga ainult väikesed mured, näiteks tegime Hispaanias liiga suure summa eest ära õlihoolduse. Tegelikult olime ise ka väga üllatunud, et kõik pidas nii hästi vastu,» naerab Kelly. «Õnneks meil on lühike ja väike buss, seega on meil hästi lihtne sellega ka välismaal liigelda ja isegi linnades sõitmise ning parkimisega pole probleeme olnud,» rõõmustab Kris.

Bussis ööbides on alati läheduses imelised vaated.
Bussis ööbides on alati läheduses imelised vaated. Foto: Erakogu

Kelly arvab, et matkabussiga reisimine on neid rohkem arendanud ja loovaks muutnud. «Me oleme oma elud nii mugavaks elanud, sest teame, et soe vesi tuleb kraanist ja kõik mugavused on alati olemas. Sellised hetked, kui pead mõtlema, kuidas sooja vett saada, või kuidas kaasaskantava tualetiga tegeleda, on väga silmiavavad. Arvan, et vahepeal on hea ebamugavuses elada, sest siis sa ka oskad neid mugavusi rohkem väärtustada. Bussis elamine toob meid päriselu juurde tagasi,» arvab ta.

Paar on oma tegemisi asunud jagama ka Instagramis, kus nende kontolt nimega ohsabuss näeb videoid paari seiklustest ning ka matkabussis elamise rõõmudest ja valudest. Nad tunnistavad, et on sellise elustiili väga suured fännid ja soovitavad ka teistele matkabussiga reisimist proovida. «Mitte miski ei ületa neid hetki hommikuti, kui tegin autoukse lahti ja nägin mägesid või merd ning sain aru, et täna elangi siin,» meenutab Kris.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Teised ajakirjad

Tagasi üles