Miks õppimine nii kergesti depressiooni ja alaväärsust tekitab? Miks juhtub nii, et päeval õpitu öösel ununeb? Miks toimub õppimine tegelikult just nimelt unes? Mis asi on flow ja kuidas see sind aitab? Miks toodab kool endiselt tehasetöölisi, kui maailm vajab hoopis loovaid isemõtlejaid? Vastused annab haridusinnovaator Märt Aro.
Koolikell kõlab taas üle kogu Eesti. Tundub armas traditsioon, eks? Haridusinnovaator Märt Aro avab selle hoopis teise tähenduse. «Miks on koolitunnid just 45 minutit pikad ja paljudes koolides on endiselt kasutusel koolikell? Industriaalühiskonna ajastul oli vaja inimestele sisse treenida, et neil ei oleks mingit negatiivset emotsiooni, kui kõlab liinitööle kutsuv või töölisi laiali saatev vile. Vaja oli inimesi, kes nipsu pealt käsku täidaks.» Nii et iga valiku taga on loogiline põhjus. Iseasi, kas see kunagine põhjus muutuvas maailmas veel adekvaatne on.
«Miks meil on selline haridussüsteem?» küsib Aro. «Suures pildis on praegune süsteem 1850ndatest alguse saanud. Kui vaadata majanduse arengut, siis see oli industriaalühiskond 2.0. See oli aeg, mil pidid just tööle hakkama tootmisliinid ja haridussüsteemi mõjutas see väga palju. Tarvis oli koolitada inimesi, kes toimiksid hästi liinitöö keskkonnas ja suudaksid täita ülevalt tulevaid käske.»
Nii me treenime ja valmistame noori inimesi ette liinitööks. Kui suur see vajadus praegu reaalselt on? «Julgen arvata, et alla kümne protsendi. Inimesi, kes suudavad käske täita ja kella või vile peale joosta, on järjest vähem ühiskonnas vaja! Isegi lihttööd ja liinitööd, mis alles jäävad, vajavad võimet iseseisvalt otsuseid vastu võtta.»