NAISTEJUTUD ⟩ Raha vedeleb maas! Kuida see üles võtta? (1)

Katriin Mangus, Instagrami mentor Foto: Kristin Pajuste
Kristina Herodes
, ajakirjanik
Copy

Miks me tahame hirmsasti meeldida, aga ei julge teenida? Nii mõnigi vaidleb praegu tuliselt vastu ja õigesti teeb. Sotsiaalmeedias me aga käitume täpselt nii. Loome huvitavat sisu, jagame oma teadmisi ja elu, aga rikkaks saada ei taha. Milleks teha tasuta tööd, kui teenida on tegelikult niivõrd lihtne? Oma tarkusi ja praktilisi nippe jagab Eesti esimene Instagrami mentor Katriin Mangus.

«Ei-ei-ei, mina ei taha mingit raha!» No hästi, siis me ei annagi sulle raha. Sulle piisab meeldimistest? Mõnusat tunnet kasvatab see küll, aga paraku mitte kontot. See kraam on kapitalina sama vähe väärt kui Monopoli rahahunnikud. Mõistlik inimene tasuta tööd ei tee ning hei, see võiks kehtida ka Instagramis.

Loe ka: NAISTEJUTUD | Armumine pole iial juhus. Selle varjatud põhjus on...

Teenimine algab strateegiast

Kuidas Instagram teenima panna? «Selleks on mitu erinevat strateegiat,» tutvustab Katriin. «Alguses peab mõistma, kas sa oled mingisuguse ala ekspert, kas sul on mingeid teadmisi, mille pealt oleks võimalik teenida.» Naine kinnitab, et inimestel on ülirikkalikult kasulikke teadmisi, mida nad ise teinekord väärtuslikuks ei oskagi pidada. Küll aga loovad need suurt väärtust teistele kasutajatele. Kui inimene saab midagi kasulikku, väärtuslikku või huvitavat, on ta nõus selle eest maksma. Ei maksa karta, et see toob kaasa populaarsuse languse, võib minna hoopis vastupidi. Inimesed väärtustavad tasuta asju vähem kui neid, mille eest nad on raha välja käinud. «Teine strateegia on see, et oled lihtsalt ilus tüdruk, sa ei viitsigi rääkida sellest, et sa oskad võib-olla kokata. Tahad lihtsalt postitada ilusaid pilte endast, võib-olla oma koerast ja reisist.» Ka see võib üsna lihtsalt reklaamide ja koostööde kaudu korraliku sissetuleku tekitada.

Loe ka: NAISTEJUTUD | «Jälle sa tegid vea, käpard!» Kuidas sisekõne meie elu ära rikub? 

Katriin Mangus ja Kristina Herodes.
Katriin Mangus ja Kristina Herodes. Foto: Kristin Pajuste

«Esimese strateegia puhul, kui pakud teadmisi või teenuseid, on oluline see, kuidas sa müüd ja kui lojaalne jälgijaskond sul on. Teise puhul, kui oled lihtsalt ilus, näitad ennast ja teed brändidega koostööd, siis on oluline see, kui suure massini sa jõuad oma sisuga.» Loeb see, kui suur on jälgijaskond, aga ka konkreetne sihtgrupp. Aina enam otsitakse täpselt sihitud «mikroinfluentsereid», kellel on vaid tuhat kuni mõni tuhat jälgijat, aga täpselt suunatud.

Mehi tahetakse!

Kus on kõige suurem konkurents? Ilusate tüdrukute ja emade puhul, elustiilikontodel. «Vähe on mehi,» märgib Katriin. «Nii et mehed – neid tahetakse koostöödeks!» Olgugi sisuloojaid Instagramis üüratul hulgal, pole ka reklaami soovijatel sugugi lihtne. «Olles ise sisuloojatega töötanud, ütlen ausalt: no ikka väga raske on leida väga head sisuloojat, kes teeks autentselt head reklaami ja vahepeal ei kaoks ära.» Katriin Mangus leiab, et targem oleks kasutada ambassador'i strateegiat. «Sest ma ise, olles sisulooja, näen, et inimesel tekkib usaldus ajaga.» Nii on see meetod kasulik nii sisuloojale kui brändile ja annab parema tulemuse kui ühekordne reklaami tulistamine.

Loe ka: NAISTEJUTUD | Koolis õpetatakse valesti! Nii tekitame depressiooni ja alaväärsust 

«Ja iga strateegia tasub veel edasi täpselt läbi mõelda,» jätkab Katriin. «Kui sa oled  teenusepakkuja, siis mida ja kuidas täpselt sa tahad müüa? Kas pakud kursusi, workshop'e, konsultatsioone või mentorlust?» Tasub leida oma nišš ja formaat.

«Ja kui sa oled sisulooja, siis pühendud sisule, mis läheks sinu jälgijatele peale. Toodad atraktiivset sisu, Reele, mis kasvataksid auditooriumi, mänge. Sa ei pea tegema ekspertlikke postitusi, hästi palju fun'i peab olema! Aga teenusepakkujana jagad just oma nippe, kogemusi, ekspertsust.» Nii et kaks täiesti erinevat teed.

Kas on olemas ka kombineeritud variante – ilus ekspert? «Seda on ka kindlasti,» nõustub Katriin naeratades. «See on väga lahe ja läheb inimestele peale. Julgustan olema ilus komboekspert.» Kombineeritud strateegiat valides on tähtis aru saada, kes need sinu inimesed õigupoolest on ning kas ja kellega sa koostööd teed.

Katriin soovitab igat koostööettepanekut saades pidada silmas oma visiooni: kas selline bränd üldse läheb sinu enda ja sinu personaalse brändi väärtustega kokku või mitte? «Mina vaatan seda tänaseks juba väga täpselt,» rõhutab Katriin. «Kas ma teen reklaami? Kellele ma teen reklaami? Ma ei taha, et see ristuks väga tugevalt minu enda teenustega.»

Katriin Mangus ütleb leebelt, et teenimine on võimalus, mitte midagi ei pea tegema, kui ei taha. Instagrami sisu võib luua ka üksnes enda ja sõprade rõõmuks, selleski pole midagi halba. Kuid miks mitte korjata üles ka lihtne raha, mida ringleb sotsiaalmeedias aina enam arvestataval määral. Jutt ei käi väikestest summadest ja tasuta asjadest! Katriin ise kinnitab, et tema isiklik sissetulek on üksnes tänu Instagrami tööle kuuekohaline summa. «Ja tasuta asjade eest sisuloojad valdavalt enam koostööd ei tee, nad küsivad raha,» teab Instagrami mentor öelda.

Kust tuleb raha?

«Raha tuleb kas reklaamlepingutest: sisuloojana sa müüd reklaame, Reele, postitusi ja Storysid.» Sageli on sisuloojatel ka erinevad paketid ja pikaajalised püsikoostööd. Tellijat huvitab, et toodetud reklaam oleks kvaliteetselt tehtud, veenev ja stiilne ning et partner oleks stabiilne: ei kaoks ära ega unustaks koostööd ära, sest ka seda juhtub. Katriin teab rääkida, et kvaliteetseid sisuloojaid on väga raske leida, suvalisi kahjuks palju. Halb sisu oleks umbes selline: siin on tass, ostsin poest x-i, osta ka. Aga hea sisulooja ehitab oma reklaami üles dünaamiliselt, miks mitte järjeloona või suhtlusena oma jälgijatega. Näiteks nii: mul oli vaja tassi, otsisin igalt poolt sobivat, ei leidnud. Soovitage mulle palun, kust head tassi saada. Inimesed vastavadki ja sisulooja võtab kindlasti just selle, keda ta peab promoma. Aitäh soovituse eest! Ehk see on päris kaval ja kalkuleeritud mäng, sotsiaalmeedias ei maksa kedagi pimesi uskuda.

Et oma töö eest arve esitada, tasub endale vormistada ettevõte. «Mõned teevad ka bartertehinguid, saad kinkekaardi näiteks, siis ei ole ettevõtet vaja.» Kuid soovides kasvada, loob ettevõte paremad võimalused. «Kõik oleneb asjast ja sellest, kas mul on seda vaja või ei ole,» ei põlga Katriin ära ka asju. «Mina olen teinud bartertehinguid, miks mitte, kui ma nagunii ostaks selle. Samas kui mulle on pakutud – mis mul kõige tobedamat meenub – näiteks mingit patja, mida ma elu sees ei kasutaks, siis ei tee. Isegi raha eest ei tee! Ma lihtsalt ei ole madalatel patjadel magaja, mulle meeldivad sellised suured.»

Loe ka: NAISTEJUTUD | Praakmees kinnitab: «Kõik naised petavad! Küsimus on selles, kuidas...»

Raha ootab kannatlikult, et sa nõustuksid ta vastu võtma.
Raha ootab kannatlikult, et sa nõustuksid ta vastu võtma. Foto: Shutterstock

Sajad eurod iga liigutuse eest

Millised summad Eestis sisuloojatega tehtavates koostöödes liiguvad? «Sisuloojad võtavad väga erinevalt,» teab Katriin. Reelid on hetke kuumim kaup, üks võtab selle tegemise eest 100, teine 500 eurot. «Väga väike sisulooja võib Storyde seeria eest küsida 50 eurot. Teine võib võtta 400 eurot. Oleneb sellest, kui lojaalne on jälgijaskond, kui suur on konto, kui suur ja milline on varasemate koostööde pagas. Kui oled ikka algaja, siis mina soovitaks keskenduda sellele, et mitte nii palju raha paluda, vaid teha selle raha eest, mis ettevõte praegu pakub. Võtta kõik sisse, aga head, kvaliteetset reklaami teha.» Nii saab luua endale tugeva portfoolio ja hiljem küsida aina suuremaid summasid, kui on ette näidata lahedaid koostöösid.

Paljudel on paketid, kus suurem summa sisaldab teatud arvu Storysid, Reele ja postitusi. Niisama tasuta lõuna või väikese odava nänni eest enam valdavalt keegi sisu looma ei nõustu. «Kui ma võrdlen praegust olukorda sellega, mida küsiti kaks aastat tagasi, siis varem oli lihtne saada bartertehinguid. Praegu sisuloojad neid enam väga ei taha.» Tasuta asja peab täiendama ka summa.

Loe ka: NAISTEJUTUD | Kriitiliselt vajalik oskus, mis enamikul eestlastel puudu 

«Ja tasub küsida alati ka tagasisidet klientidelt,» lisab Katriin veel ühe olulise momendi. «Et kui palju oste tuli või kui palju kupongi kasutati. Ma teen ise seda alati ja väga hea on hiljem tulemusi näidata: näete, tegin kaks Storyt, tuli 25 ostu, nad teenisid reklaamile kulutatud summa endale neljakordselt tagasi.»

Ohud on olemas

Niisiis saab Instagramis teha palju kasulikumatki kui niisama oma sisu teiste rõõmuks jagada. Raha seal leidub ja mitte vähe. Kuid hasarti ei tasu liialt minna: seal on reaalsed ohud. «Kindlasti võib juhtuda see, et varastatakse pilte ja öeldakse, et mina olen see inimene,» toob Katriin Mangus näiteks tavalisima. «Ja mida päris palju on juhtunud: konto võetakse lihtsalt üle. Kui ei ole turvakaitset peale pandud, võib konto kaotada.» Asjatundja soovitab igaühel oma kontole peale panna kaheastmelise autentimissüsteemi, mis hoiab suurema osa pahalasi eemal ning mida saab igaüks seadete alt ise teha. Veel sammu võrra tõhusam kaitse on kasutajatele pakutav Meta Verification. Tegu on küll tasulise teenusega, kuid see tagab ka korraliku klienditoe, mis tavaolukorras on äärmiselt aeglane.

Kui 2022. aastani olid ohud veel näiliselt kauged, siis 2023. tõi AI-revolutsiooni ning tavakasutajale kättesaadavaks muutumise. See mängis kaardid täielikult ringi ka vabalt jagatavate isiklike fotode asjus. Lihtne on näpata sinu pilte ja moonutada milleks iganes. Kõiki erinevaid ohte tasub adekvaatselt hinnata ja arvesse võtta. 

Loe ka: NAISTEJUTUD | Ülimalt ohtlik supervaimsus: «Nii kaob side reaalse maailmaga!»

Kes on Katriin Mangus?

Katriin Mangus on noor, aktiivne ja majanduslikult sõltumatu naine, kelle tööks on olla Eesti esimene Instagrami mentor. Tal on turundusteadmiste taust ja varem on ta juhtinud sotsiaalmeediat meediaagentuuris.

Teenistus on suurepärane, Katriini sõnul kuuekohaline. Ta jagab lahkelt oma isiklikku edulugu ja õppetunde. Katriin kinnitab, et suur jälgijaskond ei ole sugugi enam Instagramis raha teenimise eelduseks. «Kui ma Instagramis oma esimese tõeliselt suure raha teenisin, oli mul ainult 3000 jälgijat.»

Kasutades Instagrami platvormi, lõi ta eduka ettevõtte, lahkus palgatöölt ja viis täide enda ammuse unistuse: kolis Ameerikasse Los Angelesse.

«Soovin Eesti naistega jagada oma lugu «Kuidas ma riskisin ja leidsin edu». See on igaühe käeulatuses, ausõna! Lihtsalt tee endale ambitsioonikas plaan, tegutse teadlikult ja hinda seda, mida lood.» Katriin Mangus kinnitab, et raha teenimise võimalused on praegu Instagramis ammendamatud.

Kuula ära terve saade, saad veel suure hunniku praktilisi tarkusi ja töövahendeid, mida Katriin jagab enamasti vaid oma tasulistel seminaridel. Saad teada:

  • kuidas teha Instagramist endale korralik sissetulek;
  • kuidas muuta teenistus püsivaks ja kasvatada seda mitmeid kordi;
  • kuidas arendada kontot ja leida inimesi, kes on päriselt sinu inimesed;
  • mis on väiksema konto eelised suure ees, et aina enam just neid koostööpartneritena eelistatakse;
  • kuidas oma kontot kaitsta erinevate ohtude eest;
  • mida teha identiteedivaraste ja konto kaaperdajate vastu;
  • kriitiline vaade – mida ei tasu sotsiaalmeedias jagada ja teha;
  • millised postitused, Storyd ja Reelid on kindel ei;
  • mida teeb Kristinka oma kontol valesti. Saad ka selle teada, halastamatult!

Sulle meeldis? Kõik «Naistejuttude» 313 osa leiad siit!

Sul on oma lugu, mida soovid jagada? Kirjuta: kristinka.herodes@postimees.ee

Ühine meiega Facebookis, Instagramis ja Spotifys ning iga laupäev kell 11 portaalis Postimees Naine.

Instagrami mentor Katriin Manguse leiad siit

Kommentaarid (1)
Copy

Teised ajakirjad

Tagasi üles